GR5 Hasselt -Genk

We zijn weer terug op de GR5! Na een paar dagen thuis, waar Esther even snipverkouden werd, zijn we vanochtend weer naar Hasselt gegaan. Deze keer de reis op de eerste dag. De auto staat in Maastricht en we nemen de Flixbus (trein doet er meer twee uur over) naar Hasselt. Drie kwartier later staan we weer in Hasselt op het station. Het is wel al twaalf uur, want eerder ging de bus niet. Een late start dus voor ons.

Eerst moeten we Hasselt uit. Zowel Hasselt in als uit is niet heel spannend. Zouden we dit nog een keer lopen, dan nemen we de route om Hasselt heen. Maar nu moesten we tussendoor nog even werken. Het is ruim een uur door de stad, buitenwijken en het park. Bij (wederom) het Albertkanaal houden we een korte pauze voor lunch.

Daarna zijn we echt de stad uit en lopen we weer natuurgebied is. We lopen ook gelijk weer door de modder, want het heeft afgelopen week ook weer geregend. Zo erg, dat we op een gegeven moment niet verder kunnen door het bos. We proberen het nog, het is tenslotte maar 200 meter of zo, maar het is echt te diep. Dan maar door de dure buitenwijk, waar we ons vermaken met de soms bijzondere bouwstijl hier in België. Na deze toch wat saaie omweg komen we gelukkig bij een cafeetje uit! Tijd voor een pauze.

De route loopt weer terug naar het kanaal, maar we gaan er deze keer niet nog eens overheen. We lopen daarna door een mooi natuurgebied met bos en heide. Het is drukkend warm en de weerapp voorspelt een flinke bui. Hopelijk zijn we dan bij het volgende stop plekje.

Het is wel even spannend. In de verte horen we het onweer, en ons stop plekje is verder weg dan verwacht. De eerste druppels vallen, maar het zet niet door. Als we het bezoekerscentrum bereiken, gaan ze daar net dicht. Ze weten niet of er in de buurt nog iets is. Met de dreigende lucht inmiddels heel dichtbij, lopen we een beetje balend verder. Dan blijkt er toch een restaurantje! Snel naar binnen! Niet veel later barst het los, maar wij zitten droog!

Als het ergste zo’n beetje voorbij is, besluiten we via de kortste route naar het hotel te lopen. We slaan daarbij een kort stukje door waarschijnlijk heel nat natuurgebied even over. Voor het hotel moeten we eerst Genk doorlopen. Wat we van Genk zien maakt niet echt indruk. Gelukkig is het hotel niet ver. We hebben een upgrade gekregen naar een ander hotel, omdat ze onze kamer dubbel geboekt hadden. Nu geen we een luxer hotel voor dezelfde prijs!

Nu wachten we tot er weer plek is in het restaurant hier om de hoek. Het was best een pittige dag vandaag. Naar Maastricht, wachten, reizen en lopen in een beetje drukkend weer, regen en dan ook nog verkouden. Maar we hebben het gehaald, en het was zeker weer een mooie wandeling!