Etappe 9 Valenca – Tui

Een etappe mag je het vandaag eigenlijk niet noemen. We lopen maar een paar kilometer naar Tui, waar we een ‘rustdag’ hebben om de stad wat te bekijken.

We vertrekken vrij laat voor ons doen, zo rond tien uur. Ontbijten doen we straks in Tui. We lopen via een spannend poortje de stad uit en steil omlaag naar de rivier. Het heeft flink geregend vannacht, dus we moeten nog oppassen niet uit te glijden over de natte keitjes. Nu is het gelukkig weer droog.

Bij de rivier lopen we direct de oude brug op die de verbinding vormt tussen Spanje en Portugal. Aan de overkant zijn we in Spanje en zijn we ook ineens een uur kwijt (Portugal is een uur vroeger dan de rest van Europa).

We besluiten nog even de rivier te volgen, waarbij we een mooi zicht hebben op de vesting van Valenca. Boven ons zien we het historisch centrum en de kathedraal van Tui. Alleen nog even heel steil omhoog!

Aangekomen bij de kathedraal zijn we ook bij ons hotel. Een pelgrimsherberg met leuk café erbij. Hier ontbijten we en komen we even bij van de klim. Onze kamer is nog niet klaar, maar dat hadden we ook niet verwacht. We kunnen wel inchecken en onze tassen achter laten.

Zonder tas volgen we de Camino in tegenovergestelde richting om nog wat historische plekken te bekijken. Helaas is bijna alles dicht. De kathedraal is open en we halen een stempel en bezoeken de kathedraal en een deel van het aangrenzende klooster. Vergeleken met andere Spaanse kerken is deze redelijk sober. De zuilengang is wel heel mooi, en ook zijn er een paar prachtige uitzichtpunten vanaf de toren.

We vervolgen onze weg weer omlaag langs het oude pelgrims klooster en het klooster van de Clarissen. Alles is dicht. Ook het Dominicanenklooster beneden is dicht. We zijn blijkbaar buiten het seizoen.

We zijn dus sneller klaar dan verwacht met de bezichtiging van de stad. Ik haal ik toch maar even mijn paraplu die ik vergeten was in het hotel. Dan blijkt onze kamer al klaar. We hebben een mooie kamer met zelfs een bad!

We eten wat bij het restaurant naast het hotel, doen boodschappen en dwalen wat door het stadje. Het historisch centrum is mooi, maar verder is er weinig te belevien. Ik had meer leuke winkeltjes enzo verwacht. En wat er al is, gaat pas rond vier/vijf uur weer open. Restaurants zijn vandaag ook dicht of open vanaf acht uur. Als tip van de VVV gaan we nog even langs het Clarissenklooster. Daar verkopen ze namelijk bijzondere koekjes in de vorm van een vis en gemaakt van amandel. Gewoon aanbellen en dan komt er iemand is het advies.

We bellen dus aan en even later gaat het draai luikje open. Het is een luik met een soort biecht raampje erin. Ik kan de zuster niet zien, maar wel met haar praten. Het lukt me in het Spaans de koekjes te bestellen en af te rekenen. Een bijzondere ervaring, en erg lekkere koekjes 😁

Daarna drinken we nog wat in het café van het hotel en wachten tot de restaurants open gaan.

We hebben niet veel keuze uit restaurants die open zijn, dus gaan we naar dat ene restaurant dat als eerste open gaat. We zijn niet de enige. Het zit vol met (vooral) pelgrims. Nu we de kust hebben verlaten zijn we op de centrale route uitgekomen. Deze route is een stuk drukker, dus zullen we onderweg ook meer mensen gaan tegenkomen. En als er dan maar een restaurant open is 😁

Het is weer een tapas restaurant. We nemen deze keer wat minder verschillende tapas. Drie gerechtjes, en een salade. De porties zijn echter enorm en we hebben een heel bord kippenvleugels over. Gelukkig mogen we ze meenemen. Snackjes voor morgen onderweg 😆

Nu alles even laten zakken voordat we gaan slapen. Benieuwd hoe laat we morgen wakker worden, aangezien de tijd ineens een uur later is. Gelukkig hebben we ook morgen geen haast. In de ochtend wordt regen voorspeld, dus het plan is wat later te vertrekken.