Etappe 2 Matosinhos – Labruge

We slapen een klokje rond. Ik denk dat we iets in te halen hadden 😁 Dat is ook precies de reden dat we de eerste dagen nog wat rustig aan doen. Ook vandaag is het maar 15 km. We hebben dus geen haast in de ochtend. Eerst rustig opstaan en ontbijten!

Rond half tien vertrekken we. Het eerste stuk gaat door de ‘stad’, om vervolgens langs de havens te lopen. Middels een hoge brug lopen we Matasinhos uit. De route is goed aangegeven; overal de bekende gele schelpen en pijlen.

We blijven de kust volgen langs brede boulevards met luxe appartementen. Dan komen we bij een mooi kerkje op een rots langs de kust. Na het kerkje beginnen de ‘houten boardwalks’., die beroemd zijn onder Caminolopers. Kilometers lang loop je over de planken paden. Vandaag al de helft van de dag! Bij de start wordt je nog Bom Caminho toegewenst in verschillende talen. Deze planken paden is ook wat deze route zo geliefd maakt. Je loopt over het strand, zonder door het zand te hoeven zwoegen. Er lopen alleen voetgangers en het loopt ‘zacht maar wel vlak’.

Al snel komen we bij een groot industrie gebied. Zolang je richting het Westen kijkt, merk je er echter weinig van. Na dit gebied is het tijd voor een eerste pauze bij een restaurant.

Dan terug de planken op. Langs het pad zien we ook hier de eerste tekenen van de lente: bloemetjes groeien in de zanderige duinen en geven ons een voorjaarsgevoel.

Onderweg komen we door een vissersdorpje en langs oude Romeinse bakken waarin de vis werd gezouten. Het is een prachtige wandeling vandaag.

Al snel zijn we in Labruge, ons eindpunt voor de dag. Natuurlijk veel te vroeg. Deze keer hebben we echter bedacht om tussen de middag uitgebreid te eten en dan in de avond wat hapjes te nemen op de kamer.

We zoeken dus een mooi plekje met uitzicht op zee en de golven. Dimitri heeft een Portugese Specialiteit: brood met een stuk vlees met een soort tomatensaus en kaas. Niet echt geschikt als je aan de lijn bent, maar erg lekker! Esther houdt het bij een salade.

Na de lunch is onze kamer gereed. We worden heel hartelijk ontvangen en krijgen een upgrade naar een prachtige suite! De kamer heeft een balkon en we genieten van de zon en het (kleine) flesje Port dat we uit Porto meenamen. Esther haalt de hapjes voor de avond in een klein lokaal supermarktje. Met handen en voeten en Google translate kom je een eind!

We besluiten om ook de zonsondergang te gaan bekijken bij het strand. De eigenaar van het hotel raad ons aan alvast een stukje verder te lopen op de Camino naar een prachtige plek op een rots, met restaurantje! Het is inderdaad een prachtige omgeving hier, met veel rotsen en spectaculaire golven. We genieten van de zonsondergang ( helaas op het eind wat bewolking).

Terug op de kamer eten we de hapjes en zijn we weer klaar voor bed. We zijn nog niet echt gewend aan het feit dat het in Portugal een uur eerder is, dus liggen we steeds belachelijk vroeg in bed. Over een week in Spanje gaat de tijd weer terug, dus laten we het voorlopig maar zo 😘