Dutch Mountain Trail: Eygelshoven -Kerkrade

We (Dim en ik) beginnen vandaag aan de Dutch Mountain Trail. Een ‘bergwandeling’ door Limburg, België en Duitsland langs de 7 summits in Nederland van in totaal 100 km. We lopen de route vanaf een vaste plek in Gulpen, waar we de caravan hebben neergezet. Van hieruit reizen we met het OV naar het beginpunt en aan het eind van de dag weer terug.

We knippen de eerste etappe op in twee etappes. De eerste dag is zo een korte etappe van ongeveer 12 kilometer van Eygelshoven naar Kerkrade. Vanaf station Eygelshoven begint de route ongemerkt op een onopvallend paadje naast het station. We volgen blauw-witte streepjes, maar zijn blij dat we ook de gps-track hebben, want de bewegwijzering laat ons af en toe in de steek.

Vlak na Eygelshoven starten we gelijk met klimmen. 10% omhoog de stad uit. Na even warm lopen start de beklimming van de eerste ‘summit’: de Wilhelminaberg van 257 meter hoog.

De route omhoog loopt mooi door het bos, maar is zeker een pittige klim. Het gaat stijl omhoog en ik heb spijt dat ik niet iets meer heb getraind. Gelukkig zijn de ‘Dutch mountains’ niet zo hoog, dus na even afzien zijn we boven.

We worden beloond met een uitzicht over de omgeving, de gebouwen van Snowworld, de langste trap van Nederland (die wij dus niet hebben genomen) en zicht op het Pinkpopterrein bij Landgraaf). We puffen even uit op een grote steen voordat we verder gaan.

Na de top lopen we verder richting Kerkrade. Het stuk door de buitenwijk en de snelweg over is zoals altijd niet zo fraai. We lopen helemaal om de Gaia Zoo heen en daarna gaan we een bosje in waar het weer heerlijk loopt!

Bijna terug bij het station waar de auto staat lonkt het terras van kasteel Erenstein. Ik ben gek op de sfeer bij kastelen, dus we moeten hier even stoppen! Het is nog even genieten in de laatste zonnestralen, voordat de zon achter wolken verdwijnt. Over het weer hoeven we niet te klagen, want het is prachtig nazomerweer!

Met de auto rijden we, via wat omwegen want de TomTom kent de nieuwe wegen hier nog niet, terug naar de camping. Het was een veelbelovende start van onze wandelweek!