Maas-Niederrheinpad deel 2 – Etappe 1

Maas-Niederrheinpad deel 2 – Etappe 1

Swalmen – Steyl

We lopen in vier dagen weer een lus van het Maas-Niederrheinpad. Een eerste lus liepen we vorig jaar met Hemelvaart. We lopen nu het rondje Swalmen – Venlo -Planckenheide – Bruggen en weer naar Swalmen.

We parkeren de auto in Swalmen op een parkeerplaats langs de route. We lopen een klein stukje dat we vorige keer ook hebben gelopen het dorp uit en gaan daarna de andere kant op. Het eerste stuk loopt over rustige wegen door akkerland. Het is nog vroeg, maar al aardig warm. Daar waar ik vorige week nog een winterjas bij me had met de wandeling, wordt het dit weekend 30 graden.

Landweg door akkers

Na een tijdje slaan we af en steken we het riviertje de Swalm over. Er volgt een heerlijk stuk langs een natuurgebied in de schaduw van een bomenrij. Bij een kapelletje met een bankje in de schaduw pauzeren we even. 

De Swalm
Langs de Swalm


Niet veel verder lopen we langs een mooi meertje naar de Maas, die we bijna de rest van de dag volgen. Er is geen horeca onderweg. We lopen langs een pontje en weten dat aan de overkant wel een cafeetje is. Volgens Google is echter in Reuver net iets van de route wel een brasserie. We gokken er op dat we daar wel even langs kunnen. We volgen dus de Maas verder en vinden de brasserie. Het hoort bij edn verzorgingstehuis voor ouderen 😂 Maar we kunnen wel wat drinken, al is er niet veel keus.

Maria Kapel

Toch weer opgefrist door de pauze lopen we verder. We komen door het gehucht en beschermd dorpsgezicht Ronckenstein. Veel is er echter niet te zien. De route loopt even door een bosje. Fijn weer even wat schaduw. Het stuk door de buitenwijken van Belfeld is niet leuk. Helemaal niet als blijkt dat de route daar niet meer klopt. Omlopen lukt ook niet, want die weg is ook dicht. Dan maar via het fietspad langs de drukke weg tot we weer naar de Maas kunnen lopen.

We komen uit bij een stuw. In het boekje lees ik later dat de Maas overal stuwen heeft om het waterpeil hoog genoeg te houden voor de scheepvaart. Vanaf de stuw naar ons eindpunt Steyl, lopen we langs de Maas over een fietspad. De route is best mooi, maar ook erg warm. Een beetje oververhit komen we in Steyl aan. We wilden hier naar de brouwerij in het oude klooster, maar die is vandaag helaas dicht. We drinken dan maar wat bij de Botanische tuin, die we ook bezoeken. Daarna gaan we wat eten bij een van de weinige restaurants in het plaatsje.

De stuw bij Belfeld
Uitzicht op Steyl


Na het eten halen we nog wat boodschappen en lopen dan naar het hotel, dat een stuk van de route ligt.

We zijn nog steeds een beetje oververhit van het laatste stuk lopen, dus eerst maar even douchen. Daarna drinken we nog iets op het terras. Erg gezellig is het er niet, terwijl het een prachtige plek is. Maar we zitten even lekker in de schaduw en kunnen wat afkoelen.

Inmiddels zitten we op onze kamer en komen we een beetje bij van toch wel een pittige dag. Het was niet eens echt ver, maar de warmte maakte het zwaarder. Morgen wordt het nog warmer, dus we korten de route van morgen wat in.