Peerkepad Etappe 2

Peerkepad Etappe 2

Meerssen – Dilsen-Stokkem

Het was koud vannacht. Ondanks dat toch redelijk geslapen in de tent. Vanochtend stond gelukkig de zon op de tent en kon ik me buiten in het zonnetje weer een beetje opwarmen. Rond tien uur vertrek ik richting Meerssen

Ik volg de route die het Jacobspad ook neemt. Dit pad liep ik een aantal jaar geleden en ik herken veel. Al snel ben ik in Meerssen. Meerssen is een pelgrimsoord en er staat een grote basiliek. Helaas is deze ook deze keer weer dicht. Ik neem dan maar een kopje koffie met uitzicht op de baseliek. En omdat er een enorm donkere wolk aankomt. 

Basiliek van Meerssen

De bui valt gelukkig mee en al snel ga ik weer op pad. Het eerste stuk is een beetje raar. De route moet twee stukken snelweg oversteken en dat zijn nooit de mooiste stukken. Deze keer is het een smal paadje over een ecoduct. Het voelt alsof je daar niet hoort te lopen, maar na nog eens checken is dit echt de route. 

Paadje over ecoduct

We verlaten vandaag het Limburgse Heuvelland en lopen naar de Maasvallei. In het stuk dat volgt is duidelijk dat we aan de rand van het heuvelland lopen, met naast het pad een flink hoogteverschil! Het pad blijft een tijdje de rand volgen door mooi bos. Dan gaan we via een vreemd paadje naast een beekje onder het spoor door. Ik lees later dat dit stuk van de route is verlegd.

Tunneltje onder het spoor door.

Dan kom ik bij het Julianakanaal. Even iets heel anders dan de heuvels en bossen. De route volgt het kanaal een tijd. De korte omweg door het bos bij Elsloo sla ik over en blijf lekker in het zonnetje op de dijk lopen. Bij kasteel Elsloo wil ik even wat drinken, maar bij gebrek aan bediening ga ik na een tijdje maar verder. Ook hier is het erg rustig, terwijl ik in een Hemelvaartsweekend meer mensen verwacht op zo’n mooi terras. 

Julianakanaal
Kasteel van Elsloo

Het stuk wat volgt is niet zo mooi. Bij Stein volgt mijn gpx route het water en loop ik best een eind langs industriegebied en woonwijken. Het boekje heeft hier duidelijk een andere route. Ook omdat de brug bij Urmond langere tijd gesloten is. De gpx is hier nog niet op aangepast, dus ik volg nog een eind het kanaal tot de volgende brug. Een klein voordeel is dat ik nu wel langs brouwerij cafe de Fontein loop, waar ik in het zonnetje een lentebock drink.

Lentebock bij brouwerij de Fontein

De etappe in het boekje eindigt in Berg aan de Maas. Ik loop nog wat verder naar Dilsen-Stokkem. Net over de grens in België. Hiervoor moet ik met het pondje de Maas over en volg ik deze een tijdje over een rustig fietspad. Ook hier wijkt de gpx af van de route in het boekje. Ik volg nu het boekje, want anders zou ik mijn hotel voorbij lopen.

Pontje over de Maas
De Maas richting Dilsen-Stokkem


Als ik er bijna ben gaat het toch nog even regenen. Te dichtbij het hotel om de paraplu nog te pakken, maar hard genoeg om toch nog nat te worden. Een beetje verregend kom ik aan. Het is een mooi gebied hier. Het natuurgebied de Wissen, met vooral veel water. Ik heb een kleine maar prima kamer. Met een hele warme douche, die na een koude nacht en een natgeregend einde wel erg lekker is. De teller staat vandaag op 26 km. Bijna vier km meer dan ik had gedacht. Ik ben dan ook best moe. Ik eet in de brasserie beneden, die bij de B&B hoort (of eigenlijk meer andersom: de B&B hoort bij de brasserie). Vanavond vroeg slapen! En deze nacht lekker warm onder een dekbed!

Tags: