Maas Niederrheinpad deel 2 – Etappe 4
Bruggen – Swalmen
Alweer de laatste dag van dit wandelavontuur! En wederom een warme dag! We hebben goed geslapen en het ontbijt is prima. Rond tien uur gaan we op weg. Even langs de tennisbanen om af te snijden terug naar de route.
We beginnen gelijk mooi, op een breed pad langs de Swalm. We volgen het riviertje de hele route tot aan Swalmen. Het is niet zo ver vandaag. Dat leek ons wel fijn, zodat we bijtijds thuis zijn. Morgen is gewoon weer een werkdag!

We lopen weer door bos, dus gelukkig ook vandaag weer veel schaduw. Dankzij de bossen onderweg houden we het deze dagen nog een beetje vol! We lopen lekker en na een uurtje vinden we een mooi bankje langs het water. Tijd voor een pauze en een beetje afkoelen!

We lopen weer verder door het bos. Tot nog toe waren het weer veel fietspaden, met gelukkig iets minder, maar nog steeds aardig wat fietsers. Hier waren ze gelukkig wel breed, waardoor we toch redelijk relaxed konden lopen. Het uitstapje over de heide slaan we vandaag maar over. We ruilen het in voor meer bos!

We steken een grote akker over en lopen een klein stukje over de weg. Het is enorm druk met auto’s. Er blijkt een keramiekmarkt te zijn bij Swalmen en dit is de route naar het parkeerterrein. Eindelijk zijn we wel alle fietsers kwijt en mogen we een mooi voetpad langs het water.


Het laatste stukje naar Herberg de Bos lopen we in file! We lopen langs de keramiekmarkt. We slaan hem dit jaar maar over 😂 Het is wel een grote markt en erg druk! Gelukkig heeft de Herberg nog wel plek, en stoppen we weer voor een tweede pauze.Â
Het is nu nog maar een klein stukje naar Swalmen. De route blijft mooi. Dit is echt een heel mooie omgeving om te wandelen. We hebben nu ook een grote parkeerplaats ontdekt waar we kunnen parkeren. Uiteindelijk zijn we maar een half uurtje bij ons thuis vandaan!

Langs de buitenranden van Swalmen lopen we naar het ‘centrum’. We zien nog een jong vogeltje dat iets te vroeg het nest heeft verlaten en nog niet kan vliegen. Hopelijk redt ie het!
Terug op de Markt drinken we nog iets bij cafe De Mert om deze vier dagen wandelen af te sluiten. Een prachtige wandeling! Met gelukkig veel bos en water ter verkoeling!







